První železnice

Rok 1825 | České Budějovice, centrum | délka 2.7 km | 6 zastavení | trvání 1h

Trasa začíná nedaleko centra u Obchodní akademie a vede k Lannově loděnici u Vltavy, aby se pak vrátila do romantických uliček u náměstí Přemysla Otakara II. a dovedla tě k Solné bráně. Nakonec tě trasa zavede přes park Háječek až na ulici příznačně nazvanou F. A. Gerstnera a poté k bývalé stanici koněspěžné dráhy, kde je dnes Muzeum koněspřežky.


František A. Gerstner buduje úplně první koněspřežnou železnici na evropském kontinentě. Pomoz mu se škodiči.

Jsme na začátku 19. století. V Rakouském císařství se už nějaký čas řeší propojení Dunaje a Vltavy vodním kanálem, aby se zjednodušil obchod na solné stezce z Horních Rakous do Čech. V roce 1807 skupina obchodníků požádala uznávaného technika Františka Josefa Gerstnera, aby pro ně provedl geologické průzkumy pro zřízení průplavu. Gerstner prostudoval návrhy a prošel celou oblast mezi Vltavou a Dunajem. Po dvou letech výpočtů a měření překvapil své zaměstnavatele, když jim místo nákladného průplavu Dunaj-Vltava navrhl stavbu koněspřežné dráhy. V Anglii slaví nákladní koněspřežka veliký úspěch. Na evropské pevnině zatím žádná veřejná koněspřežka není. František Antonín Gerstner vyšel z plánů svého otce a naprojektoval dráhu tak, aby po ní do budoucna mohly jezdit i parostroje, až přijde jejich čas. Stavbu zdržely napoleonské války, ale je nejvyšší čas ambiciózní plán realizovat. Budeme tak jen krok za Anglií a předběhneme technicky všechny ostatní evropské mocnosti. Navíc projekt velmi pomůže k rozvoji jižních Čech.