Pád prvního aviatika

Rok 1910 | Pardubice | délka 3.5 km | 8 zastavení | trvání 1.5h

Trasa vede centrem města nejprve postranními uličkami, aby se pak napojila na hlavní pěší osu a přes náměstí se dostala k pardubickému zámku. Záverečná část trasy vede přes nově revitalizované parky Tyršovy sady a Park Na Špici.


Mladičký inženýr Jan Kašpar riskuje život, aby se stal prvním českým letcem.

Lidská touha létat je odvěká. Lidi jsou v tomto ohledu dost neskromní a držet se při zemi jim nějak není vlastní. Historie létání, tedy opravdového létání, se začala psát roku 1783, kdy bratři Montgolfierové vyrobili horkovzdušný balón a poslali na výlet ovci, husu a kohouta. Krátce na to vzletěli bratři sami a od té chvíle už lidi neustále pokukovali k obloze, zda někdo nezkouší něco dalšího. A lidé zkoušeli. Po horkovzdušném balónu následoval balón plněný lehoučkým héliem a pak se vymýšlely vzducholodě, které by bylo možno díky motoru alespoň trochu řídit. Touhu po létání naplno rozdmýchal německý hrabě Ferdinand von Zeppelin, který roku 1900 postavil 140 m dlouhou vzducholoď, jejíž obrázky tehdy obletěly celý svět. Tahle loď LZ-1 byla však tak pomalá, že ona neobletěla nic. Zeppelinka ve tvaru obřího protáhlého ragbyového míče však rozpoutala zápas o to, kdo bude vidět na obloze. Ve stovkách stodol a skladišť v Evropě a Americe se zavřeli kutilové, aby vyrobili létající stroj, který by byl na rozdíl od balónů těžší než vzduch – aeroplán, letadlo. Nejprve se děly pokusy s tak zvanými kluzáky, které neměly motor a startovaly ze svahu, ale když se na konci 19. století objevil zážehový benzínový motor, rozjely se pokusy o funkční letadlo s novým palivem. Průkopníky v této oblasti byli bratři Wrightové, američtí majitelé servisu kol. Ve své dílně si postavili malý aerodynamický tunel, a díky tomu dokázali navrhovat a vyrábět účinné profily křídel a kluzáky s dobrými letovými vlastnostmi. 14. prosince roku 1903 poprvé vzlétli s motorovým letadlem, které pojmenovali Flyer, let však nebyl úspěšný a letoun se poškodil. O tři dny později byl proveden druhý, úspěšnější pokus, při kterém stroj letěl 12 sekund. Toho dne však vzlétli vícekrát, nejdelší let trval téměř jednu minutu. Za dva roky letadlo vylepšili tak, že létalo úžasných 39 minut! Dalším milníkem letectví bylo to, že roku 1909 přeletěl Francouz Louis Blériot kanál La Manche. Cesta přes moře z Francie do Anglie byla pro konstruktéry po celém světě další vzpruhou. Jedním z těch napružených byl šestadvacetiletý inženýr Jan Kašpar. Po zkušenosti z Německa, kde pracoval v továrně, která dělala díly pro Zeppeliny, se přesunul do Mladé Boleslavi do firmy Laurin & Klement s plánem, že majitele přesvědčí, aby mu pomohli vyrobit první české letadlo. Pánové z L&K však mají zájem především o auta. Sice tolerují, že jejich šéfkonstruktér a automobilových závodník Otto Hieronymus pracuje na letadlovém motoru a že další jejich konstruktér Metoděj Vlach chce udělat první české letadlo, ale o další podobné kutění už nemají zájem. Takže je to teď na nás, abychom pomohli Janu Kašparovi, aby se stal prvním českým letcem.

Tato trasa vznikla v roce 2018 díky finanční podpoře Nadace ČEZ.